Yakult Havenkom Concert

Biografieën

Maxim Emelyanychev, dirigent

Maxim Emelyanychev groeide op in een muzikale familie en is afkomstig uit de Russische plaats Dzerjinsk. Hier begon hij zijn piano-opleiding. Directie studeerde hij aan het conservatorium van Nizjni Novgorod. In 2006 werd hij aan het conservatorium in Moskou toegelaten tot de directieklas van Gennadi Rohzdestvenski. Bij Maria Uspanskaya bekwaamde hij zich op historische toetsinstrumenten. Maxim Emelyanychev speelt bovendien zink, een blaas­instrument uit de Renaissance. De musicus won diverse onderscheidingen. Zo viel hij in de prijzen tijdens het Internationale Concours Musica Antiqua in Brugge (2010) en het Hans von Bülow Concours in Meiningen (2012). Als dirigent is Maxim Emelyanychev actief met verschillende ensembles en orkesten. Hij staat aan het hoofd van Ensemble Il Pomo d’Oro en musiceerde ook met bijvoorbeeld het Philharmonisch Orkest van Nizjni Novgorod, Sinfonia Varsova, het Real ­Orquesta Sinfónica de Sevilla en het Orquesta Nacional de España. Hij is daarnaast oprichter en dirigent van het Jeugd Kamerorkest Veritas.

maxim emelyanychev

Soojin Moon, sopraan

De Koreaanse sopraan Soojin Moon volgde haar opleiding in haar geboorteland en sloot deze met onderscheiding af aan het Conservatorio di Musica Giuseppe Verdi in Milaan. Daarnaast volgde ze masterclasses bij onder anderen Renato Bruson, Dalton Baldwin en Montserrat Caballé. Over de hele wereld maakt zij sindsdien furore in opera en concert. Zij zong in onder meer de Scala van Milaan, de Komische Oper in Berlijn en het Badisches Staatstheater Karlsruhe. Tot in Quito, Ecuador kreeg zij staande ovaties voor haar vertolking als Violetta in Verdi’s La traviata. In Nederland kreeg zij grote bekendheid door haar vertolking van de titelrol in Ariadne auf Naxos van Richard Strauss in een productie van De Nederlandse Reisopera. Soojin Moon werkte samen met grote dirigenten als Alexander Joel, Theodor Guschlbauer en Fabrice Bollon. In de concertzaal zong zij met onder meer de Real Filharmonia de Galicia, het Symfonieorkest van Singapore en de Deutsche Händel Solisten. Tussen 2006 en 2009 was zij hoofdvakdocent zang aan de Katholieke Universiteit van Korea.

Paulo Ferreira, tenor

Met een beurs van de Calouste Gulbenkian Foundation studeerde de Portugese Paulo Ferreira piano, cello en zang. Uiteindelijk koost hij definitief voor zang en bouwde een indrukwekkende carrière op als tenor. ‘Zijn bel canto stem deed me denken aan de Gouden Eeuw van de Italiaanse zangkunst uit de jaren dertig’, was het commentaar van een Duitse recensent naar aanleiding van één van zijn optredens. Internationaal brak hij door tijdens een groot operagala, waar hij naast de befaamde sopraan Anna Netrebko stond. De tenor zong uiteenlopende rollen bij onder meer het Staatstheater Hannover, de Opera Malmö en het Teatro San Carlo in Napels. Hij zong mee in een dvd-opname van La Wally van Catalani. Daarnaast is Paulo Ferreira een veel gevraagd concertzanger. Als zodanig trad hij op met het Konzerthausorchester Berlin en het Tiroler Symphonieorchester Innsbruck. Een uitvoering van Lloyd Webbers Requiem met het koor en orkest van de Spaanse omroep werd rechtstreeks uitgezonden op de Spaanse televisie. Een bijzonder recital gaf hij in april van dit jaar in Oporto met liederen en operafragmenten begeleid op fortepiano.

maria riccarda wesseling

Maria Riccarda Wesseling, mezzo-sopraan

Als opera-, concert- en liedzangeres heeft Maria Riccarda Wesseling een uitgebreide en veelzijdige carrière opgebouwd. Ze is regelmatig vaste gast in hoofdrollen bij L’Opéra de Paris, Teatro Real Madrid, Staatsoper Berlin, La Monnaie Brussels, Oper Frankfurt, Lyon, Helsinki, New York, Genève, Bilbao en Amsterdam, om er maar een paar te noemen. Als concert- en liedzangeres treedt ze op in de grote concertzalen van Amsterdam, Moskou, Berlijn, Leipzig, Zürich en Barcelona met orkesten als het Mahler Chamber Orchestra, Koninklijk Concertgebouworkest, Gewandhaus Orchestra en Tonhalle Zürich. Ook heeft Maria talloze hoofdrollen gezongen in opera’s variërend van Händel, Gluck, Wagner, Bizet en Berlioz tot Henze, Eötvös, Saariaho en Holliger, waarbij ze samenwerkte met veel vooraanstaande collega’s, regisseurs en dirigenten, zoals Robert Carsen, Placido Domingo, Olivier Py, Mark Minkowski, Riccardo Chailly, Thomas Hengelbrock, Philippe Jarousky, Philippe Herreweghe, Laurent Pelly, Pina Bausch, Krzysztof Warlikowski, Achim Freier, David Zinman, Peter Sellars en Johan Simons.

Hawijch Elders, viool

Hawijch Elders (1998) begon met vioolspelen toen zij zes jaar oud was. Momenteel heeft zij les van Benzion Shamir en Mea Fontijn, aan de Young Talent Academy van Codarts, Rotterdams Conservatorium en Rotterdams Hellendaal Muziekinstituut. Ook volgde zij masterclasses bij onder anderen Liza Ferschtman en Emmy Verhey. Hawijch won eerste prijzen tijdens de Iordens Viooldagen en bij concoursen van de Stichting Jong Muziektalent.

Hawijch Elders
toonkunstkoor

Toonkunstkoor Amsterdam, koor

Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam één van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In al die jaren is het Toonkunstkoor Amsterdam uitgegroeid tot een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers. Door die hoge kwaliteit verleent het met grote regelmaat medewerking aan producties van de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarbij schuwen de zangers het niet om ook lastig repertoire uit de 20e eeuw uit te voeren dat maar zelden bij amateurkoren te vinden is. Niet voor niets dus dat zij in hun lange geschiedenis optraden onder legendarische dirigenten als Otto Klemperer, Bruno Walter, Eduard van Beinum en Bernard Haitink. Een belangrijke pijler in het repertoire van Toonkunstkoor Amsterdam, dat sinds 2003 onder leiding staat van Boudewijn Jansen, is de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus Passion in het Koninklijk Concertgebouw.